Berlijn dag 1 | De reis, Sachsenhausen en heeel veel lopen!

Na een hele saaie Koningsdag mocht ik aan het eind van de middag ein-de-lijk die backpack op mijn rug doen om naar Berlijn te gaan. De stad waar ik tot dat moment nog niets van wist en niet veel mee had. Dat zou snel gaan veranderen, maar dat wist ik toen nog niet. Vanaf vandaag neem ik je mee naar mijn geweldige trip in deze mooie stad.

De spanningen waren zoals wel vaker bij vertrek direct weg. De busreis was prima, voor wat je betaald. Meer moet je ook echt niet verwachten en van rustige mede-passagiers moet je helemaal niet uit gaan. Hard praten om 3.00 ‘s nachts is heel normaal. Je kunt je voorstellen dat ik hooguit maar een paar uur heb geslapen. Ik ben nog jong, dus zo’n nachtje moet kunnen.

2016-04-27 18.34.17-12016-04-27 20.38.21

De volgende dag waren we volgens planning HEEL vroeg in Berlijn. Gelijk werden mijn rekenvaardigheden getest door het uitvinden van het OV. Hier ben ik geen held in. Zo’n metrokaart is best ingewikkeld. Uiteindelijk besloot ik te gaan lopen naar het hostel. Dit was een mooie route langs de East side Gallery. Met een fijn zonnetje (wel koud) en een backpack op m’n rug liep ik in een uur zo’n 5 a 6 kilometer naar het hostel. De volgende keer zou ik het OV hebben genomen, maar nu zie je gelijk veel meer van de omgeving.

Eenmaal in het hostel had ik gelijk een leuk praatje met de receptioniste die me wat leuke tips gaf. In het hostel heb ik vervolgens ontbeten en een plan de campagne gemaakt. Het ontbijt was lekker, maar echt niet bijzonder. Vandaag zou ik naar het concentratiekamp in Sachsenhausen gaan. Dit moet enorm indrukwekkend zijn en ik wil wat meer weten over de geschiedenis van Berlijn. Op de middelbare school heb ik alleen in klas 1 geschiedenis gehad en meer dan wat jaartallen weet ik niet Dat is jammer. Gelukkig kan ik hier de schade inhalen.

Na het ontbijt kocht ik een kaartje voor de S-bahn. Dat was gelijk een hele klus, aangezien ik niets van de automaat snapte. Ik kocht achteraf een verkeerd kaartje (ik had heel veel mazzel en geen boete!:) ). Eenmaal in Sachsenhausen bespaarde ik geld door 20 minuten te lopen in plaats van een bus te nemen. Zo zag ik gelijk wat voor leuk plaatsje Oranienburg is.

Bij aankomst in Sachsausen was de interesse gelijk gewekt door de enorme ingang. Ik kocht een Nederlandse audiotour en ging op pad. Via de kampstraat richting de ingang. De kampstraat was gelijk heel indrukwekkend als je beseft wat daar jaren geleden gebeurd is. De koude en gure wind maakte het beeld compleet. Een aantal dingen die veel indruk op me hebben gemaakt:

– Kampstraat

2016-04-28 10.43.192016-04-28 11.36.572016-04-28 11.35.302016-04-28 11.33.46

Entree, fusieleringsgraven

2016-04-28 11.33.422016-04-28 11.35.282016-04-28 11.15.502016-04-28 11.26.33

Nog een stukje fusileringsgraven, barakken en de toren

2016-04-28 11.08.292016-04-28 11.09.052016-04-28 11.16.012016-04-28 10.57.33

cellenblokken, nog meer barakken en het beroemde bord: ‘Arbeit macht frei’

2016-04-28 10.56.422016-04-28 10.54.04

Na 2 uur wandelen was ik niet meer zo vrolijk. Tijdens het lopen naar het station kon ik alles een plekje geven. Een mooie start van Berlijn. Ik kocht een goed metrokaartje, maar twijfelde later toch. Uiteindelijk nog een aantal verkeerde kaartjes gekocht, waardoor ik meer geld kwijt was aan de metro dan ik wilde. Toen ik de dagkaart voor de zones AB kocht wist ik dat ik goed zat. In de stad kocht ik snel een broodje om weer naar het hostel te gaan om in te checken. Hier moest ik nog even op wachten, maar dat gaf me de tijd het hostel wat te bekijken. Voor het geld wat je betaald is het prima. Mooi gebouw, hoge plafonds, prima WiFi, leuk barretje en mooie eetzaal. Na het inchecken bleek de kamer ook prima te zijn. Wel erg warm merkte ik, maar een goed bed, stopcontacten, leeslamp en een kast voor je bagage maakte alles goed. Mijn kamergenote sprak alleen Spaans en was vrij stil. Ik merkte dat ik het het helemaal niet vervelend vond om met meer mensen op een kamer te zijn.

Hoe dat is met een 8-persoons kamer weet ik niet, maar dit viel me alles mee. Ik besloot op zoek te gaan naar het Duits historisch museum, maar dat bleek een aardige klus. Mijn kaartvaardigheden zijn niet geweldig, en hoewel ik er heel vlak bij was, kon ik het toch niet vinden.

Toen ik om 16.30 eindelijk in het juiste straatje was, vond ik het al te laat voor een bezoek. Ik besloot nog even lekker rond te lopen en een uitzichtpunt te bezoeken. Voor 6,50 een beetje veel geld voor de tijd dat je boven bent, maar het uitzicht was prachtig!

2016-04-28 17.22.552016-04-28 17.23.182016-04-28 17.22.36

Volgende stop: Vappiano voor een heerlijke pizza!

Na die heerlijke pizza had ik niet veel zin meer en besloot ik terug te gaan naar het hostel. Na een drankje aan de bar, waar het vrij rustig was kon ik gelijk gaan douchen. Een aflevering van Jane the virgin (leuke serie!) deed ik rond 22.00 het licht uit. De kamer in het hostel was trouwens vol. 2 Duitse meiden en 1 uit Spanje die de hort op was. Met de Duitse meiden heb ik heel even gekletst, maar ze waren niet zo spraakzaam.

Eenmaal het licht uit, was ik gelijk weg. 30.000 stappen kosten veel energie…