Berlijn dag 2 | Fietstour, Duits historisch museum en 14 km wandelen

Dag 1 was een heerlijke dag en dag 2 werd nog beter! Lees snel mee…

Na een heerlijke nacht in het hostel ging de wekker om 7.30. Al ruim van tevoren was ik wakker, dus met het opstaan had ik geen enkele moeite. Ik kon mezelf rustig klaarmaken en had daarna een ontbijtje bij de Lidl die op nog geen 100 m was gescoord. 2 croissantjes, een appel en een grote zak druiven. Zo kreeg ik mijn vitamientjes toch binnen.

Het plan was om nog op zoek te gaan naar een healthy hotspot in Berlijn. Die heb ik gevonden, maar bewaar ik eventueel voor later. Dat is het fijne van alleen reizen. Wil ik naar links, dan ga ik naar links. Besluit ik last minute toch naar rechts te willen, ga ik naar rechts. Zo fijn al die vrijheid!

Om 9.45 moest ik in de Kulturbrauerei zijn voor de fietstocht van Baja bikes die ik gisteren geboekt had. Een prachtige locatie die vanuit de Warschauerstrase, waar mijn hostel vlak bij zat direct met de tram te bereiken. Eerst kocht ik een goed dagkaartje voor vandaag en stempelde deze af. Waarom wij zo nodig een OV-kaart moesten invoeren in Nederland is me een raadsel. In Berlijn gaan ze er gewoon vanuit dat iedereen een kaartje koopt en deze afstempelt. Alles rijdt ook op tijd en geen enkele tram,trein,metro zit vol. Heerlijk

Nadat ik een mooie rode fiets had uitgezocht konden we al op pad. Johann was de gids en had een pup van 5 weken meegenomen. Wat een schatje! Het weer maakte ons allemaal blij. Het zonnetje scheen heerlijk!

2016-04-29 09.45.04

We begonnen onze toch in Oost Berlijn. Nog geen dag geleden wist ik niet meer dan dat de stad vrijwel onbewoonbaar was, een paar jaartallen en dat er ooit een muur heeft gestaan. Ik vond het zo leuk om de bijvoorbeeld wat te leren over de verschillen tussen Oost- en West, hoe de muur er echt uit zat en nog meer van dat soort leuke weetjes. Ik ben op plekken geweest die ik zelf nooit bezocht zou hebben.

2016-04-29 11.01.56

Kleine monumentjes van personen die door de soldaten uit huis werden gehaald. De gedenksteentjes wijzen naar de kamers waar ze woonden. Heel indrukwekkend. Hele gezinnen werden uit huizen gehaald en uit elkaar getrokken.

2016-04-29 10.37.35

Een stukje muur in originele staat..

2016-04-29 11.26.36

Je ziet het niet goed, maar dit is het monument voor de boekenverbranding. De gids vertelde ons hier een leuk weetje bij. Dit moet een lege boekenkast voorstellen waar alle boeken eigenlijk in hadden moeten staan. De studenten van de universiteit houden nu elke dag een boekenmarkt, waar elk boek voor welke prijs dan ook wordt verkocht. Zo willen ze dat er voor elk boek een tweede leven komt. Wat mij betreft een veel beter ‘levend’ monument dan die boekenkast.

2016-04-29 12.14.41

Ook het mooie Tiergarten fietsten we nog even door..

Om vervolgens naar het Holocaust monument te gaan. Hier had ik best wat langer dan 5 minuten willen blijven.

2016-04-29 12.22.27              2016-04-29 12.18.59

Vervolgens op weg naar de Brandenburger Tor. Een stadspoort die ik heel erg mooi vond. Vanavond zou ik hier nog terugkeren!

2016-04-29 12.30.13

2016-04-29 12.43.34

De Reischtag.. Ook zo’n prachtig gebouw. Helaas was reserveren erg lastig, waardoor ik dus niet naar binnen kon op een later moment.

Tussendoor fietsten we nog langs het huis van Andrea Merkel, nog een keer door Tiergarten en reden we even langs Checkpoint Charlie, maar dat was zo nep, dat ik blij was dat we binnen een paar minuten weer weg waren.

Na 3,5 uur was deze zeer interessante fietstour voorbij en had ik behoorlijk wat kennis opgedaan. Je leert zoveel meer als je op plekken zelf bent geweest, dan vanuit stomme geschiedenisboeken. Met de tram terug naar Alexanderplatz om daar wat eten bij de Mac te halen. Heel veel honger had ik niet, dus ik ging voor een klein frietje. Vervolgens liep ik naar het Duits historisch museum.

Hier heb ik niet veel begrepen, vanwege de Engelse beschrijving, maar heb ik wel heel veel gezien. Omdat het een prachtig gebouw was, bleef ik kijken naar ramen, deuren, plafonds en naar alle prachtstukken die er stonden. Het meeste wat me is bijgebleven is de ontwikkeling van Duitsland. Op een kaart was te zien hoe eerst Nederland nog bij Duitsland hoorde en uiteindelijk Duitsland ontstond zoals het nu is.

De fotoserie over de koude oorlog was ook heel interessant om te zien en als afsluiter heb ik een stuk film gezien waarin we van begin tot het einde van de koude oorlog werden meegenomen. Zeer indrukwekkend. Voor ik het wist was het 17.00 en stapte ik weer het fijne zonnetje in om terug te lopen naar Alexanderplatz. Dit stuk wandelen gebruikte ik om te bepalen wat ik ging eten. Ik twijfelde tussen twee tentjes. Een healthy hotspot waar een lekkere wrap met kip en mango op het menu stond of Vappiano.

Zoals bekend koos ik wederom voor Vappiano. Gisteren vond ik het helemaal niet erg om daar alleen te zitten. Het concept beviel goed, dus de keuze was snel gemaakt. De afspraak was dat ik zou gaan doen waar ik zin in had, zonder me te gaan houden aan allerlei regeltjes. Aan die afspraak heb ik me goed gehouden

Hier heb ik zo’n 1,5 uur gezeten. Lekker pizza gegeten en bedacht wat ik nog meer zou gaan doen. Uieindelijk besloot ik om met de metro naar de Brandenburger Tor te gaan en via Under der Linten terug te lopen naar Alexanderplatz, daar een ijsje te eten om vervolgens terug te gaan naar het hostel.

Plan gemaakt, uitgevoerd en een prima avond gehad die ik uiteindelijk afgesloten heb met een drankje aan de bar. Vanavond had ik maar 1 kamergenote die helaas vrij stil was. Dat vond ik jammer, maar aan de andere kant kon ik wel lekker op tijd naar bed in alle rust. Ik keek nog een aflevering Jane the virgin terwijl ik bedacht wat ik nog meer zou kunnen doen. Daar was ik nog lang niet over uit helaas, maar dat kwam morgen wel..

2016-04-29 19.25.282016-04-29 19.23.18

Op naar de laatste dag in het mooie Berlijn!